Od 1. januára 2026 nadobúda účinnosť novela zákona o cestnej premávke, ktorá stanovuje maximálnu povolenú rýchlosť pohybu na chodníkoch na úrovni 6 km/h. Za prekročenie tejto rýchlosti hrozí pokuta do 50 eur.
Tento krok vyvolal okamžite značnú pozornosť médií aj verejnosti a stal sa predmetom diskusií medzi odborníkmi, dopravnými inžiniermi aj bežnými občanmi.
O aký zákon ide
Novela zákona, ktorú predložil poslanec Ľubomír Vážny (SMER‑SD), sa týka najmä bezpečnosti chodcov na mestských chodníkoch, kde v posledných rokoch narastá počet kolízií medzi pešími a rýchlejšími dopravnými prostriedkami, ako sú bicykle, kolobežky či korčule.
Znenie zákona stanovuje, že na chodníku sa smie pohybovať maximálnou rýchlosťou chôdze, ktorá je určená na 6 km/h. Limit je určený pre všetkých účastníkov premávky na chodníkoch – teda nielen pre klasických chodcov, ale aj pre bežcov, cyklistov, korčuliarov a používateľov kolobežiek.
Pokuta za prekročenie tejto rýchlosti je 50 eur, pričom prekročenie je klasifikované ako dopravný priestupok.
Účel zákona
Hlavným cieľom zákona je zvýšenie bezpečnosti na chodníkoch, predovšetkým v mestských oblastiach s vysokou frekvenciou pešej premávky.
Podľa ministerstva dopravy a legislatívnych dokumentov novela:
- chce predísť nehodám medzi chodcami a rýchlejšími dopravnými prostriedkami na chodníkoch;
- stanovuje jednotný limit, ktorý má uľahčiť reguláciu a vyhodnocovanie priestupkov;
- vyvoláva uvažovanie o správaní sa všetkých účastníkov premávky v mestskom prostredí.
Reakcie odborníkov
Odborníci na dopravu a urbanistiku upozorňujú, že technická stránka zákona je komplikovaná. Napríklad:
- presné meranie rýchlosti ľudí na chodníkoch bude v praxi náročné;
- odlišovanie medzi „bežcom“ a „chodcom“ môže byť problematické;
- implementácia zákona môže byť náročná pre mestské a štátne policajné zložky.
Mnohé samosprávy už teraz zvažujú, ako limit prakticky vymáhať, pričom najpravdepodobnejšie bude, že sa bude používať kombinácia dohľadu a edukácie verejnosti.
Podľa dopravných analytikov je hlavný problém formulácie zákona jazykový a praktický: formulácia „všetci účastníci premávky“ vyznieva tak, že by sa limit vzťahoval aj na klasických chodcov a bežcov, ktorí sa ponáhľajú, čo môže pôsobiť absurdne a vyvolávať vtipy v médiách a na sociálnych sieťach.
Reakcia verejnosti
Zákon vyvolal okamžite živé diskusie v médiách aj na sociálnych sieťach. Mnohí ľudia reagujú s pobavením a skepticizmom, pričom poukazujú na to, že nemá praktický zmysel kontrolovať rýchlosť bežcov na chodníkoch.
Niektoré komentáre zdôrazňujú, že hoci úmysel zákona je pochopiteľný, formulácia zákona je zmätočná a jeho praktická aplikácia bude problematická.
Porovnanie s inými krajinami
Limit rýchlosti pre chodcov je vo svete neskutočne zriedkavý. Väčšina štátov sa sústreďuje na obmedzenie rýchlych dopravných prostriedkov na chodníkoch, ako sú bicykle či elektrické kolobežky, a ponecháva chodcom a bežcom voľnosť pohybu.
Slovensko sa týmto zákonom dostáva do situácie, kde každý pohyb rýchlejší ako 6 km/h sa formálne považuje za priestupok – čo je legislatívne unikátne a zároveň predmetom humoru aj kritiky.
Možné riešenia a budúcnosť
Legislatívni odborníci a dopravní analytici odporúčajú:
- spresniť zákon tak, aby sa limit vzťahoval iba na dopravné prostriedky, nie na peších;
- zaviesť výnimky pre bežcov, deti na bicykloch a športovcov;
- prijať metodiku na praktické meranie a kontrolu rýchlosti, aby sa predišlo absurdným situáciám;
- edukovať verejnosť a zdôrazniť cieľ zákona – bezpečnosť chodcov.
Záver
Novela zákona o cestnej premávke, ktorá zavádza limit 6 km/h na chodníkoch, vyvoláva zmiešané reakcie. Zatiaľ čo jej cieľom je zvýšenie bezpečnosti a predchádzanie kolíziám, jej praktická aplikácia a jazyková formulácia vyvoláva pochybnosti a pobavenie verejnosti.
Od januára 2026 sa tak Slovensko stane jedinečnou krajinou, kde formálne porušenie rýchlostného limitu môže vzniknúť aj pri rýchlej chôdzi či behu na autobus – hoci realita vymáhania zákona bude pravdepodobne oveľa flexibilnejšia.


Keď uvidím blížiacu sa búrku, nebudem môcť... ...
...kto by tu už len bežal na autobus, preboha.... ...
Samozrejme, že to malo byť len pre dopravné... ...
Celá debata | RSS tejto debaty