História strednej Európy je popretkávaná krvou, vysídľovaním a krivdami, o ktorých sa dnes hovorí len veľmi zriedkavo – alebo vôbec. Dve z týchto bolestivých tém, ktoré stále zatieňuje ticho a selektívna pamäť, sú genocída chorvátskej menšiny na území bývalej Juhoslávie a nútený odchod karpatských Nemcov zo Slovenska po druhej svetovej vojne. Obe udalosti predstavujú tragédie, ktoré zasiahli nevinných civilistov a zanechali hlboké jazvy na identite celých komunít.
Genocída Chorvátov: O čom sa (ne)hovorí
V kontexte vojny v Juhoslávii sa často spomínajú etnické čistky Bosniakov či Srbov, no utrpenie Chorvátov – najmä v oblastiach Bosny a Srbska – býva systematicky prehliadané. Počas vojnového konfliktu v 90. rokoch boli desiatky tisíc Chorvátov vyhnaných z oblastí, kde žili po stáročia – napríklad v Srbsku, v kraji Vojvodina. Mnohí boli zabití, ich domy vypálené, cintoríny zničené.
Podobne v Bosnianskej Posavine došlo k etnickým čistkám, keď srbské jednotky násilne vyháňali chorvátske obyvateľstvo. Mnohé tieto skutky napĺňajú definíciu genocídy, ako ju definuje OSN: úmyselné ničenie etnickej skupiny ako takej – či už zabíjaním, násilným presídľovaním alebo ničením jej kultúry.
A predsa – dnes len málo ľudí vie, že v Srbsku žilo do 90. rokov vyše 50 000 Chorvátov, kým po vojne ich tam ostali len tisíce. Tí, čo prežili, boli neraz zmlknutí strachom alebo umlčaní režimom.
Karpatskí Nemci: Zabudnutí susedia
Podobná krivda postihla karpatských Nemcov – etnickú skupinu, ktorá žila na Slovensku (najmä v Spiši, Gemeri a v okolí Bratislavy) už od stredoveku. Po storočiach spolužitia boli po druhej svetovej vojne kolektívne označení za nepriateľov štátu, často len preto, že boli etnickí Nemci – bez ohľadu na to, či mali čokoľvek spoločné s nacizmom.
Po vojne prišlo rozhodnutie Benešovej vlády a vyhlásenie dekrétov, ktoré umožnili konfiškáciu ich majetku a vyhnanie desaťtisícov ľudí. Celé dediny boli vyľudnené. Tí, ktorí odmietli odísť alebo sa nemohli vydať na cestu, boli často umiestnení do pracovných táborov alebo segregovaní. Len v roku 1945 bolo zo Slovenska vyhnaných okolo 120 000 karpatských Nemcov.
Niektorí boli presídlení do Nemecka či Rakúska, iní skončili ako utečenci bez občianstva. Ich kultúrne dedičstvo, školy, kostoly a zvyky – z veľkej časti zanikli. Dnes po nich ostali len názvy ulíc, opustené cintoríny a mlčanie v učebniciach dejepisu.
Spoločný menovateľ: Kolektívna vina a ticho
V oboch prípadoch vidíme tragický princíp kolektívnej viny, kde trpeli nevinní – len kvôli pôvodu. V mene „národného záujmu“ sa dopúšťali činy, ktoré by dnes mali byť označené pravým menom: etnické čistky, útlak, genocída.
Dnes sa o karpatských Nemcoch a chorvátskych obetiach hovorí málo. Politická korektnosť a historická selektivita udržiavajú tieto príbehy v zabudnutí. Ale pravda nezmizne tým, že o nej mlčíme. A už vôbec sa nezahojí krivda tým, že ju ignorujeme.
Prečo je dôležité o tom hovoriť dnes
Slovensko je krajinou, kde sa historická pamäť často fragmentuje – pripomíname si niektoré obete, ale iné ignorujeme. Ak však chceme byť spravodliví a skutočne sa poučiť z histórie, musíme mať odvahu pozrieť sa aj na nepríjemné a nepohodlné pravdy.
Chorváti, ktorí boli zavraždení alebo vyhnaní len za to, kým boli. Nemci, ktorí stratili domov napriek lojálnosti k Československu. Títo ľudia si zaslúžia, aby sa o nich hovorilo – nie ako o vinníkoch, ale ako o obetiach.
Záver: Pamätať neznamená nenávidieť
Nejde o to, vyvolávať novú nenávisť alebo rozdeľovať národy. Naopak – ide o to, aby sme si uvedomili, že mier nie je len neprítomnosť vojny, ale aj prítomnosť pravdy. A tá pravda musí byť úplná, nie selektívna.
Pokiaľ budeme mlčať o genocídach „nepohodlných obetí“, nikdy sa ako spoločnosť neposunieme ďalej.
Navyše nie pravdu. Kolektívna vina sa... ...
Autor sa mýli. Hovorí sa o tom dosť len nie... ...
Celá debata | RSS tejto debaty